• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

W ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" można otrzymać dofinansowanie na następujące zadania:

- Różnicowanie działalności w kierunku działalności nierolniczej
- tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw
- odnowa i rozwój wsi
- małe projekty

 

FUNKCJONOWANIE LGD

Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania "Zakole Dolnej Wisły", nabywanie umiejętności i aktywizacja  w latach 2008-2015 w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

____________________________________________________________________________

Działanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Osi IV LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich

"Europa inwestująca w obszary wiejskie"

Realizowane w ramach projektu zadania przyczynią się do efektywnego wdrażania LSR, a tym samym osiągnięcia założonych w niej celów. Zadania będą w całości koordynowane i w części wykonywane przez członków i pracowników LGD.
W ramach projektu wykonane zostaną następujące działania:

1. Koszty bieżące (administracyjne).
W ramach tego zadania zatrudniony zostanie kierownik biura oraz pracownik administracyjny. Zakupiony zostanie sprzęt biurowy oraz pozostałe usługi niezbędne do sprawnego funkcjonowania biura. Prowadzone będzie także doradztwo w zakresie wypełniania wniosków w konkursach ogłaszanych przez LGD. Rezultatem będzie zapewnienie płynnej działalności biura zapewniającej należyte wdrażanie LSR. Kwota przeznaczona na zadanie to 444835,88 zł. Wysokość poszczególnych kosztów mieści się w granicach określonych rozporządzeniem (wynagrodzenie pracowników) i kształtuje się poniżej poziomu średnich kosztów w innych LGD i na zbliżonym poziomie do roku 2010.

2. Informowanie o obszarze objętym LSR, realizacji LSR oraz działalności LGD. 
W ramach zadania zostaną przygotowane materiały informujące o obszarze LGD. Wysokość wydatków na informowanie to kwota 54.000 zł i stanowi, poza wydatkami bieżącymi, największą część kosztów, ponieważ uważamy iż odpowiednia informacja pomoże nam w realizacji poszczególnych celów LSR poprzez odpowiednią promocję wewnętrzną wśród mieszkańców, potencjalnych beneficjentów, oraz zewnętrzną wśród turystów. LGD Zakole cały czas nie jest dostatecznie znane wszystkim mieszkańcom obszaru i nie wszyscy potencjalni beneficjenci działań mają świadomość, że w LGD można aplikować o środki z PROW. Także jeśli chodzi o cel I LSR "Podniesienie atrakcyjności turystycznej..." obszar Zakola jest niedoinwestowany informacyjnie a walory tego obszaru są w Polsce i za granicą nieznane. Rezultatem działania będzie wydanie 15 pozycji poligraficznych takich jak: foldery, ulotki, informatory itp. Rezultaty będą mierzone przy pomocy ankiet, które będą wypełniali tak mieszkańcy obszaru jak i turyści odwiedzający gospodarstwa agroturystyczne.               

3. Szkolenia zespołu biorącego udział we wdrażaniu LSR. 
W ramach operacji przeszkolimy pracowników biura, członków Zarządu i osoby koordynujące wsrażanie LSR. Odpowiednio przeszkolony personel warunkuje sprawne wdrażanie LSR i realizację jej celów. Pula środków na szkolenia to 12.000 zł i stanowi prawie najniższą kwotę w zestawieniu ponieważ staraliśmy się pozyskiwać pracowników już przeszkolonych. Niestety jednak prawo w Polsce zmienia się dynamicznie i dynamicznie też zmieniają się wymagania dotyczące umiejętności pracowników i współpracowników dlatego też mamy nadzieję że kwota którą zapisaliśmy na to działanie w sekcji XIV okaże się wystarczająca. Rezultatem tego działania będzie zrealizowanie 7 zadań o charakterze szkoleniowym. Rezultaty będą mierzone poprzez uzyskanie zaświadczeń z ukończonego szkolenia.     

4. Wydarzenia o charakterze promocyjnym. 
W ramach operacji zorganizujemy cykl imprez promujących obszar LGD Zakole (i jego produkty) lub zapewnicy udział naszych członków w imprezach zewnętrznych (np. Festiwal Smaku w Grucznie, Barwy Lata - Dary Jesieni w Przysieku). Operacja przyczynia się do realizacji przede wszyskim celu 3 LSR "Rozwój oraz wypromowanie produktów lokalnych i tradycyjnych Zakola Dolnej Wisły" oraz celu 1 "Podniesienie atrakcyjności turystycznej w oparciu o dziedzictwo przyrodniczo-kulturowe obszaru Zakola Dolnej Wisły". Budżet na zadanie to 52.152,60 zł. Zajmuje on 2 miejsce pod względem wysokości wydatów ponieważ jego rezultaty pomogą w osiągnięciu dwóch celów głównych LSR (1 i 3) oraz wypromują Lokalną Grupę Działania wśród mieszkańców obszaru co pozwoli na sprawne organizowanie konkursów i wdrażanie LSR. Rezultatem operacji będzie organizacja 9 imprez dla ok. 1100 osób. Rezultaty będą mierzone przy pomocy ankiet monitorujących, list obecności, szacunkowego liczenia uczestników imprezy. 

5. Szkolenie dla lokalnych liderów. 
W ramach zadania zorganizowane zostaną szkolenie z zakresu aplikowania o pomoc w ramach działań Osi IV wdrażanych przez LGD. Zadanie realizuje cel 2 LSR "Integracja i aktywizacja społeczności lokalnych". Będziemy aktywizowali mieszkańców w kierunku samodzielnego rozwiązywania problemów wsi przy pomocy środków PROW. Założony poziom finansowania (8.000 zł) zapewni nam odpowiednie przygotowanie beneficjenów do aplikowania o środki z PROW. Rezultatem zadania będzie zorganizowanie 5 szkoleń dla ok. 100 osób. Rezultatem zadania będzie także zwiększenie wiedzy mieszkańców Zakola w zakresie aplikowania o środki z Małych Projektów. Rezultaty mierzone będą przy pomocy ankiet wypełnionych przed i po szkoleniu.                

UWAGA!!!

Lokalna Grupa Działania "Zakole Dolnej Wisły" w ramach realizacji projektu pn."Wykorzystanie dziedzictwa kulturalno-przyrodniczego obszaru Zakola Dolnej Wisły."
Schemacie II Pilotażowego Programu LEADER+ świadczy bezpłatne usługi doradcze w zakresie przygotowania projektów inwestycyjnych o charakterze zbieżnym z celami Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich.

ZAPRASZAMY WSZYSTKIE ZAINTERESOWANE OSOBY I PODMIOTY Z TERENU FUNKCJONOWANIA LGD "Zakole Dolnej Wisły", z terenu gmin:

  • Dąbrowa Chełmińska, 
  • Unisław, 
  • Pruszcz 
  • Kijewo Królewskie.
Jest to program Unii Europejskiej, który powstał na początku lat 90-tych XX wieku, aby przeciwdziałań narastającym problemom wsi europejskich: zagrożeniami wywołanymi rozwojem masowej ekstensywnej produkcji rolnej ? zmniejszaniem liczby gospodarstw rolnych (zwłaszcza tych małych rodzinnych), stopniowym wyludnianiem obszarów wiejskich, zanikaniem tradycji i wartości krzewionych od wieków przez społeczności wiejskie. Rosnąca przepaść między wsią a miastem zrodziła konieczność wsparcia rozwoju obszarów wiejskich ze środków Unii Europejskiej. W ten sposób powstała inicjatywa LEADER. Nazwa LEADER jest skrótem francuskiej nazwy programu Liaison Entre Actions de Development de l?Economie Rurale, która oznacza związki między działaniami na rzecz rozwoju gospodarczego wsi, czyli współpracę między różnymi podmiotami działającymi na wsi lub na rzecz rozwoju wsi i jej mieszkańców.
 

W roku 1991 rozpoczęto wdrażanie nowej metody polegającej na wieloaspektowym rozwoju wsi jako miejsca, nie tylko produkcji rolnej, ale także rozwoju innych gałęzi gospodarki, dobrego miejsca do życia, zachowania bogactwa przyrodniczego i kulturowego. Nowością tego podejścia było także szerokie zaangażowanie samych mieszkańców w rozwój swojej ?małej ojczyzny?.

Ta nowa forma działania, przy wsparciu finansowym z budżetu UE szybko przyniosła oczekiwane efekty, okazała się skuteczną metodą przeciwdziałania problemom wsi.
 

Metoda programu może być skuteczna kiedy stosowane są zasady LEADER:

1. Oddolne podejście ? pomysły wspólnego działania, wpływania na rozwój danego obszaru mają wychodzić od samych mieszkańców ? ?lokalnych liderów?;
 
2. Osoby zaangażowane w kreowanie wizji rozwoju obszaru działają na zasadach partnerskich, włączając w planowanie i realizację przedstawicieli trzech sektorów: społecznego, publicznego i gospodarczego, którzy organizują się w Lokalne Grupy Działania;
 
3. Zintegrowane podejście ? przejawia się w łączeniu działań, zasobów i możliwości rozwojowych przedstawicieli różnych sektorów. Działania dotąd rozproszone zaczynają się uzupełniać, stymulować;
 
4. Podejście terytorialne ? polega na szukaniu obszarów spójnych pod względem geograficznym, gospodarczym, historycznym, kulturowym, przyrodniczym mikroregionów (a nie jednostek administracyjnych) i budowaniu dla nich lokalnych strategii działania uwzględniających ich specyfikę;
 
5. Innowacja ? eksperymentowanie, poszukiwanie nowych skutecznych rozwiązań i metod zintegrowanego i zrównoważonego rozwoju;
 
6. Lokalne finansowanie i zarządzanie ? oznacza tyle, że po środki finansowe na rozwój, na realizację lokalnych strategii dostają partnerstwa, grupy osób współpracujących na rzecz rozwoju swojej ?małej ojczyzny?;
 
7. Tworzenie sieci i współpraca pomiędzy partnerstwami - wspólne projekty, wymiana doświadczeń na skalę regionalną i międzynarodową stymuluje rozwój i innowację, a także zwiększa siłę oddziaływania podejścia typu LEADER.
 
Inicjatywa Wspólnotowa LEADER została stworzona i zastosowana jako swoisty eksperyment, jednak szybko znalazła wielu zwolenników i wyzwoliła ogromny potencjał w mieszkańcach wsi europejskiej. Obecnie jest szeroko stosowana w wielu regionach europejskich i przynosi widoczne rezultaty trwałego, zintegrowanego rozwoju obszarów wiejskich. W krajach starej ?15? Unii Europejskiej działają 892 Lokalne Grupy Działania w ramach 73 programów. W dziewięciu krajach są to programy krajowe, a w sześciu - programy przygotowane i obsługiwane przez władze regionalne.
 
Polska weszła do Unii Europejskiej w 2004 roku, w związku z tym Program LEADER+ "wystartował" w formie pilotażu i spotkał się z ogromnym zainteresowaniem społeczności wiejskich. Pierwszy etap realizacji programu LEADER polegał na zbudowaniu partnerstw, czyli Lokalnych Grup Działania na terenach wiejskich.
 
Polska weszła w struktury Unii Europejskiej w 2004 roku, kiedy już był realizowany Program LEADER+ (okres 2000 ? 2006) i tylko dzięki zabiegom i staraniom wielu instytucji i organizacji zaangażowanych w rozwój obszarów wiejskich doszło do jego realizacji w formie Pilotażowego Programu LEADER+. Instytucją odpowiedzialną za kształt tego działania jest Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, natomiast wdrażaniem zajmuje się Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa (FAPA).
 
Pilotażowy Program LEADER + został podzielony na dwa etapy ? schematy. Pierwszy z nich realizowany na przełomie 2005 i 2006 roku miał za zadanie przygotowanie społeczności lokalnych do wspólnego działania, do zbudowania ram organizacyjnych w formie Lokalnych Grup Działania.
 
Mieszkańcy wsi, którzy chcą działać w nurcie LAEDER muszą wpierw poznać i zrozumieć jego zasady, a następnie nauczyć się działać na zasadach partnerskich, realizować wspólne projekty angażujące przedstawicieli trzech sektorów: społecznego, gospodarczego i publicznego. Jest nowa forma działania polegającą na kompleksowym spojrzeniu na dany obszar, nie przez pryzmat swojej wsi czy gminy, swojej instytucji czy firmy ale znacznie szerzej, uwzględniając potrzeby szerszej społeczności i znacznie większe możliwości rozwojowe. Dlatego w ramach działania PPL+ w pierwszym schemacie środki zostały przeznaczone na zbudowanie struktury LGD oraz Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich. LGD mogło przyjąć formę fundacji, stowarzyszenia, bądź związku stowarzyszeń. O wsparcie finansowe procesu tworzenia LGD mogły się ubiegać w I Schemacie samorządy gmin wiejskich i miejsko-wiejskich lub ich związki, osoby prawne: fundacje, stowarzyszenia i ich związki oraz organizacje pozarządowe. Pilotażowy Program LEADER + był realizowany na terenie gmin wiejskich lub wiejsko-miejskich, na obszarze zamieszkałym przez 10 do 100 tys mieszkańców (obszar co najmniej jednej gminy). Do I schematu przystąpiło 174 beneficjentów. W tym schemacie nie uczestniczyła żadna z gmin, które potem utworzyły LGD Zakole Dolnej Wisły.

W ramach II schematu Pilotażowego Programu Leader + będziemy realizowali projekt "Wykorzystanie dziedzictwa kulturalno-przyrodniczego obszaru Zakola Dolnej Wisły". Projekt ten składa się z 11 podprojektów. Wszystkie osoby zainteresowane współrealizacją bądź działaniami w ramach tych projektów proszone są o kontakt z niżej wymienionymi osobami.

1. Ożywienie świetlic wiejskich jako centrów kulturalnych wsi - Teresa Matuszewska, gm. Unisław, tel. 056 686 61 76, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

2. Agroturystyka jako możliwość rozwoju gospodarstwa wielofunkcyjnego - wyjazdy studyjne, seminaria - Jerzy Tomkiewicz, gm. Dąbrowa Chełmińska, tel. 052 38 16 152, e-mail:Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

3. Uprawa roślin energetycznych - seminaria promujące alternatywne i ekologiczne źródła energii wśród rolników i innych mieszkańców LGD ? Sebastian Kendra, gm. Pruszcz, tel. 052 56 28 672, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

4. Przygotowanie dokumentacji pod inwestycje służące poprawie jakości życia mieszkańców w zakresie życia kulturalno-społecznego ? Marek Chojnacki, gm. Unisław, tel. 056 686 60 06, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

5. Wydanie kalendarza imprez kulturalno-sportowych z terenu działania LGD ZDW - Barbara Paczka, gm. Pruszcz, tel. 052 562 87 17, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

6. Cykl biesiad międzygminnych - Barbara Gandziarowska, gm. Dąbrowa Chełmińska, tel. 052 381 60 05, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

7. Przeprowadzenie szkoleń z zakresu metod uprawy, przetwórstwa i sprzedaży produktów lokalnych - Mariola Epa, KPODR w Przysieku, tel. 056 611 09 20, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

8. Tradycyjne uprawy w rejonie zakola Dolnej Wisły zachowanie tradycji i wykorzystywanie w celu pozyskiwania dodatkowych źródeł dochodu mieszkańców wsi (wyjazdy studyjne, szkolenia) ? Robert Gonia, Zespół Parków Krajobrazowych Chełmińskiego i Nadwiślańskiego, tel. 052 33 15 000, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

9. Promocja produktów lokalnych pod szyldem zastrzeżonego znaku towarowego "Produkt z Zakola Dolnej Wisły" - Krzysztof Nowacki, gm. Kijewo Królewskie, tel. 056 676 44 36, e-mail:Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

10. Przeprowadzenie inwentaryzacji zasobów dziedzictwa przyrodniczego, kulturowego oraz historycznego i dokonanie ich waloryzacji pod kątem rozwoju turystyki ? Robert Gonia, Zespół Parków Krajobrazowych Chełmińskiego i Nadwiślańskiego, tel. 052 33 15 000, e-mail:Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

11. Opracowanie i wydanie przewodnika, mapy i strony internetowej promującego atrakcje obszaru LGD ZDW - Krzysztof Nowacki, gm. Kijewo Królewskie, tel. 056 676 44 36, e-mail:Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.


DORADZTWO
Świadczymy również BEZPŁATNE USŁUGI DORADCZE w zakresie przygotowywania projektów inwestycyjnych o charakterze zbieżnym z celami Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich.
 

Lokalna Grup Działania "Zakole Dolnej Wisły" to porozumienie partnerskie osób i instytucji zainteresowanych rozwojem obszarów wiejskich i poprawę jakości życia mieszkańców. Partnerstwo zawiązało się 16 lutego 2006 roku i przybrało formę stowarzyszenia, w skład którego wchodzą reprezentanci gmin, organizacji pozarządowych, przedsiębiorstw, instytucji publicznych. Powstało w porozumieniu mieszkańców i samorządów czterech sąsiadujących ze sobą gmin:

Gmina Dąbrowa Chełmińska 
(powiat bydgoski)
Gmina Kijewo Królewskie
(powiat chełmiński)
Gmina Pruszcz
(powiat świecki)
Gmina Unisław
(powiat chełmiński)


 

ZARZĄD


PREZES             Krzysztof Nowacki
VICE PREZES     Jarosław Michałek
VICE PREZES     Barbara Gandziarowska
SKARBNIK         Alina Malanowska


RADA


Skład Rady:

  • Zbigniew Bartel
  • Zbigniew Łuczak
  • Beata Tomaszewska
  • Janina Bulinska
  • Mariola Epa-Pikuła
  • Ilona Borowska
  • Wojciech Fałczyk
  • Mieczysław Misiaszek
  • Arleta Bizoń
  • Sebastian Kendra
  • Adam Pszczoliński
  • Maria Szczygielska
  • Jakub Danielewicz
  • Beata Krzemińska
  • Paweł Marwitz
  • Barbara Kapanowska

KOMISJA REWIZYJNA
PRZEWODNICZĄCY - Mirosław Kurdynowski
ZASTĘPCA PRZEWODNICZĄCEGO - Czesław Mularczyk
CZŁONEK - Hieronim Błażejak
CZŁONEK - Piotr Chomicz


Adres Biura:

Lokalna Grupa Działania "Zakole Dolnej Wisły"
ul. Chełmińska 7b
86-253 Kijewo Królewskie
NIP 875 149 10 66

Anna Pawlak, p.o. kierownika Biura

Beata Trzpil pracownik Biura

tel. +48 56 676 44 36

wis__a_popr_1.jpg

1.Forma prawna i nazwa stowarzyszenia

Lokalna Grupa Działania „Zakole Dolnej Wisły” to trójsektorowe partnerstwo działające
w formie stowarzyszenia specjalnego posiadającego osobowość prawną. Powołane zostało podczas zebrania założycielskiego w dniu 16.02.2006 roku w Watorowie k. Kijewa Królewskiego. W Krajowym Rejestrze Sądowym Stowarzyszenie zostało zarejestrowane
w dniu 26.05.2006 pod numerem 0000257579.

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach (tj. Dz. U. z 2001r. Nr.79, poz.855 z późn. zm.), ustawy z 7 marca 2007r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2013 r., poz. 173z późn. zm.) wraz z późniejszymi ustawami zmieniającymi, Ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (Dz.U. z 2015 r., poz. 378) oraz Statutu.

Celem działania LGD jest realizacja lokalnej strategii rozwoju. Członkami stowarzyszenia są zarówno osoby fizyczne jak i osoby prawne. Zarząd pełni funkcje zarządcze, natomiast Rada pełni funkcje decyzyjne. Do wyłącznej kompetencji Rady należy wybór operacji realizowanych w ramach LSR.

Nadzór nad Stowarzyszeniem sprawuje Marszałek Województwa Kujawsko- Pomorskiego.

2.Obszar

Obszar LGD „Zakole Dolnej Wisły” obejmuje 4 gminy wiejskie terytorialnie przynależące do województwa kujawsko-pomorskiego, w tym 2 przynależące administracyjnie do powiatu chełmińskiego – Kijewo Królewskie i Unisław oraz jedną przynależącą
do powiatu bydgoskiego – Dąbrowa Chełmińska oraz jedną przynależącą do powiatu toruńskiego – Zławieś Wielka.

Wszystkie gminy zgodnie z uchwałami Rad Gmin są członkami LGD oraz przystąpiły do tworzenia Lokalnej Strategii Rozwoju „Zakola Dolnej Wisły” na lata 2016-2023

Obszar LGD obejmuje najbardziej wysunięty na zachód, prawobrzeżny odcinek Doliny Wisły rozciągniętej między Bydgoszczą
a Chełmnem i Toruniem. Łącznikiem obszaru jest Dolina rzeki Wisły.  Całość obszaru należy do krainy geograficzno-historycznej, leżącej pomiędzy Drwęcą a dolną Wisłą – Ziemia Chełmińska.  Łączna powierzchnia obszaru wynosi 448 km².

3. POTENCJAŁ LGD

3.1 Opis sposobu powstawania i doświadczenie LGD

Lokalna Grupa Działania „Zakole Dolnej Wisły” jako partnerstwo czterech gmin wiejskich (Dąbrowa Chełmińska, Kijewo Królewskie, Unisław
i Zławieś Wielka) kontynuuje działaność
na rzecz rozwoju obszaru swoich gmin realizowaną w okresie programowania 2007-2013. Realizacja umowy o warunkach i sposobie realizacji LSR w okresie programowania 2007-2013 nie dotyczyła Gminy Zławieś Wielka, która w 2015 r. formalnie przystąpiła do LGD „Zakole Dolnej Wisły”
w miejsce występującej Gminy Pruszcz.

Partnerstwo funkcjonujące już poprzednim okresie programowania zawiązano podczas zebrania założycielskiego w dniu 16.02.2006 roku
w Watorowie k. Kijewa Królewskiego.

Pierwsze spotkanie podmiotów zainteresowanych współpracą partnerską zostało zorganizowane 17 stycznia 2006 r. w sali konferencyjnej Urzędu Gminy w Kijewie Królewskim. Przybyły na nie 44 osoby z terenu 4 gmin. Całość działań stojących przed partnerami LGD nakreślił animator grup leaderskich z Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Przysieku. W ramach warsztatów strategicznych przeprowadzono 6 spotkań warsztatowych, w których uczestniczyli członkowie partnerstwa i 8 spotkań roboczych koordynatorów z poszczególnych gmin.

Od początku istnienia grupa inicjatywna działała prężnie na polu promocji produktów tradycyjnych, uczestnicząc m.in. w takich wydarzeniach jak seminarium  
„Z ekologią na co dzień” w dniu 7 kwietnia 2006 r. w siedzibie Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Przysieku. Wspólna praca przy organizacji inicjatyw lokalnych zacieśniała więzy współpracy, które procentowały coraz większym zainteresowaniem partnerów wszystkich sektorów udziałem w pracach stowarzyszenia. Kolejnym wspólnym przedsięwzięciem była organizacja rowerowego Rajdu Zakolem Dolnej Wisły. Na patrona przedsięwzięcia został zaproszony Wiceminister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jan Krzysztof Ardanowski. W organizacji imprezy pomogło wsparcie finansowe udzielone w formie grantu przez Fundację Fundusz Współpracy oraz wsparcie licznych lokalnych sponsorów. LGD „Zakole Dolnej Wisły” była również współorganizatorem konferencji poświęconej zagadnieniom rozwoju wsi ze szczególnym uwzględnieniem programu Leader +. W konferencji uczestniczył wiceminister Jan Krzysztof Ardanowski oraz kilkunastu ekspertów ds. rozwoju wsi m.in. z Torunia, Bydgoszczy i Koszalina. Wszystkie wystąpienia zostały zaadresowane do około 100 zaproszonych przedstawicieli Lokalnych Grup Działania z województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz partnerów zrzeszonych w LGD „Zakolu Dolnej Wisły”.

W sierpniu 2006 roku LGD została zaproszona do współpracy przy organizacji Festiwalu Smaku w Grucznie, gdzie promowała inicjatywę współpracy partnerskiej oraz dziedzictwo kulturowe regionu. Natomiast we wrześniu 2006 roku LGD wzięła udział w konkursie organizowanym przez ODR dla kujawsko-pomorskich LGD na najciekawsze stoisko z produktem lokalnym i zajęła II miejsce. Dzięki działaniom promocyjnym LGD „Zakole Dolnej Wisły” stało się znane w całym województwie, pozyskało wielu nowych członków i partnerów, którzy zaangażowali się w organizację stoisk z lokalnym produktem i rękodziełem. Aktywne działania LGD możliwe były dzięki wsparciu ze strony samorządu lokalnego, przedsiębiorców i lokalnych liderów.

Od 1 stycznia 2007 do 14 kwietnia 2008 roku Lokalna Grupa Działania zrealizowała projekt: „Wykorzystanie dziedzictwa kulturalno-przyrodniczego obszaru „Zakola Dolnej Wisły” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej – Sekcja Orientacji. Projekt wdrażany był przez Fundację Programów Pomocy dla Rolnictwa – FAPA w ramach Działania 2.7 „Pilotażowy Program LEADER +” Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006”. Całkowita wartość projektu wyniosła około 464.000 zł.

W ramach projektu w 2007 r. zrealizowano następujące podprojekty:

  1. Ożywienie świetlic wiejskich jako centrów kulturalnych wsi.
  2. Agroturystyka jako możliwość rozwoju gospodarstwa wielofunkcyjnego – wyjazdy studyjne, seminaria.
  3. Uprawa roślin energetycznych – seminaria promujące alternatywne i ekologiczne źródła energii wśród rolników i innych mieszkańców LGD
  4. Wydanie kalendarza imprez kulturalno-sportowych z terenu działania LGD ZDW
  5. Cykl biesiad międzygminnych.
  6. Przeprowadzenie szkoleń z zakresu metod uprawy, przetwórstwa i sprzedaży produktów lokalnych.
  7. Tradycyjne uprawy w rejonie zakola Dolnej Wisły zachowanie tradycji
    i wykorzystywanie w celu pozyskiwania dodatkowych źródeł dochodu mieszkańców wsi
  8. Przeprowadzenie inwentaryzacji zasobów dziedzictwa przyrodniczego, kulturowego
    oraz historycznego i dokonanie ich waloryzacji pod kątem rozwoju turystyki
  9. Opracowanie i wydanie przewodnika, mapy i strony internetowej promującego atrakcje obszaru LGD ZDW
  10. Konkurs produktów lokalnych i tradycyjnych

Sukces LGD w II schemacie Pilotażowego Programu Leader+ w listopadzie 2006 roku był silnym impulsem do dalszych działań na rzecz budowania partnerstwa i realizacji przedsięwzięć zaplanowanych w ramach strategii. Dzięki realizacji wielu zadań zawartych
w strategii LGD „Zakole Dolnej Wisły” zyskała wiarygodność wśród mieszkańców.

W dniu 17 lipca 2008 roku Stowarzyszenie dokonało zmian statutowych dostosowujących LGD do nowych funkcji i zadań związanych z wdrażaniem LSR na lata 2009-2015.

W okresie wdrażania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 następował rozwój partnerstwa, integracji i aktywizacja społeczności zamieszkującej obszar LGD.

Prócz działań  związanych z redystrybucją środków unijnych na poziomie lokalnym realizowano wiele działań mających na celu profesjonalizację LGD jako ośrodka głównej aktywności na obszarach wiejskich. W Biurze LGD przez cały okres wsparcia świadczono doradztwo zarówno
na etapie wnioskowania o pomoc, jak i rozliczania zrealizowanych operacji.

Ważnym elementem działalności Lokalnej Grupy Działania „Zakole Dolnej Wisły” było rozpowszechnianie informacji  na temat działalności stowarzyszenia, zakresie wsparcia udzielanego w ramach środków unijnych, a także promocja walorów przyrodniczo - kulturowych obszaru. W ramach działania „Funkcjonownie lokalnej grupy działania nabywanie umiejętności i aktywizacja” zrealizowano szereg materiałów informacyjno-promocyjnych, które przyczyniły się do podniesienia świadomości mieszkańców w zakresie realizacji działań PROW 2007-2013 oraz wypromowania obszaru jako miejsca o wyjątkowych walorach dziedzictwa kulturowo – przyrodniczego. Ponadto LGD stanowiło dla mieszkańców platformę integracji i aktywizacji poprzez organizację szeregu imprez i działań animacyjnych bowiem  integracja i poczucie tożsamości mieszkańców pozwala na uwolnienie zbiorowej energii ludzi w kierunku realizacji działań społecznych. Do takich działań należały m.in. : Jarmark w Zakolu Dolnej Wisły ( 5 edycji), konkursy na markę lokalną ( 5 edycji) , Biesiad Królewska w Kiełpiu, imprezy integracyjne, rajdy nordic walking oraz konkursy plastyczne dla dzieci.

Rozpowszechnianie wiedzy i umiejętności w zakresie zasad aplikowanie i rozliczania środków ramach PROW 2007-2013, a także realizacji działań związanych z wdrażaniem lokalnej strategii rozwoju stanowiły również ważny element działalności stowarzyszenia. W ramach zadanie organizowano szkolenia w zakresie zasad przyznania pomocy i wypełniania wniosku o przyznanie pomocy, a także realizacji operacji, w celu poprawy jakości składanych wniosków za pośrednictwem LGD. W efekcie w ramach wdrażania lokalnej strategii rozwoju do biura wpłynęło łącznie 100 wniosków, z których 55 zostało pomyślnie zrealizowanych i rozliczonych.  

Do działań szkoleniowych należały również wizyty studyjne oraz udział w Forum Turystyki Wiejskiej, dzięki którym uczestnicy mieli okazję zapoznać się z dobrymi praktykami w zakresie wdrażania środków unijnych nie tylko w Polsce, ale również za granicą. Łącznie zorganizowano 
7 zadań o charakterze szkoleniowym.

Przedstawiciele LGD Zakole Dolnej Wisły wzięli udział w 4 wizytach studyjnych obejmujących tematykę wdrażania środków unijnych w ramach podejścia LEADER
na terenie Francji, Hiszpanii i Portugalii, a także Warmii i Mazur. Wymiana doświadczeń stanowi istotny element działalności stowarzyszenia, gdyż  poznawanie dobrych praktyk  wpływa na rozwój powstawanie innowacyjnych pomysłów w zakresie aktywizacji mieszkańców obszarów wiejskich.

Lokalna Grupa Działania „Zakole Dolnej Wisły” w ramach PROW 2007-2013 zrealizowała 2 projekty współpracy. Pierwszy z nich polegał na opracowaniu wspólnej ze wszystkimi lokalnymi grupami działania w województwie kujawsko-pomorskim publikacji promującej turystyczne
i kulturowe atrakcje na obszarach objętych lokalnymi strategiami rozwoju. Drugi projekt współpracy w partnerstwie z Fundacją „Ziemia Gotyku” LGD ukierunkowany był na promocję dziedzictwa kulturowo-przyrodniczego, produktów lokalnych, obiektów turystyki wiejskiej oraz imprez cyklicznych obszaru obu partnerów pod wdzięczną nazwą Szlak Tradycji i Smaku. Szlak funkcjonuje po dziś dzień przyciągając ofertą turystów poszukujących ciekawych miejsc, produktów lokalnych, atrakcji i noclegów na obszarze 9 gmin: Pruszcz, Kijewo Królewskie, Unisław, Dąbrowa Chełmińska, Papowo Biskupie, Chełmża, Łubianka, Łysomice i Zławieś Wielka.

Wdrażanie działań w ramach strategii na lata 2009-2019 było na bieżąco monitorowane oraz oceniane w ramach dwóch badań ewaluacyjnych, które pozwoliły ocenić  stan zaawansowania poszczególnych działań oraz określić poziom osiągniętych wskaźników. Pierwsza ewaluacja stanowiła średniookresową ocena stanu wdrażania LSR w wymiarze rzeczowym i finansowym, dzięki wdrożeniu sugerowanych w niej zmian możliwa była poprawa efektywności wdrażania strategii. Zrealizowano również ewaluację ex post, która stanowiła końcową ocenę wdrażania strategii.

Wraz z końcem realizacji poprzedniej strategii Gmina Pruszcz podjęła decyzję
o wystąpieniu z partnerstwa, tym samym rozpoczęto dyskusje na temat rozszerzenia obszaru Zakola o Gminę Zławieś Wielka, która cechuje się wyjątkową spójnością zarówno terytorialną, jak i społeczną z pozostałymi Gminami wchodzącymi w skład stowarzyszenia.

W 2014 roku Rada Gminy Zławieś Wielka podjęła uchwałę intencyjną o przystąpieniu
do partnerstwa, po czym rozpoczęto intensywne działania w kierunku asymilacji mieszkańców
z obszarem pozostałych gmin Zakola. Już w kwietniu 2014 roku wspólnie z przedstawicielami sektora publicznego i pozarządowego Gminy Zławieś Wielka zorganizowano Konferencję zatytułowaną „Zintegrowany produkt turystyczno-kulinarny Szlaku Tradycji i Smaku”, jaka odbyła się w Złejwsi Małej. Mieszkańcy, przedstawiciele organizacji pozarządowych, grup nieformalnych oraz sektora publicznego  obszaru Gminy Zławieś Wielka czynnie uczestniczyli również w wydarzeniach promocyjnych organizowanych przez LGD „Zakole Dolnej Wisły” np. zawody sportowe reprezentacji Gmin, Jarmark w Zakolu Dolnej Wisły.

Podczas Konferencji podsumowującej PROW 2007-2013 zatytułowanej „Efekt LEADER-a, czyli jak PROW 2007-2013  zmienił Zakole Dolnej Wisły”, jaka odbyła się w kwietniu 2015 r.  nastąpiło oficjalne pożegnanie Gminy Pruszcz oraz powitanie nowej partnerskiej Gminy Zławieś Wielka.

W okres programowania 2014-2020 Lokalna Grupa Działania „Zakole Dolnej Wisły” wkracza jako doświadczony podmiot, silnie ukorzeniony w środowisku lokalnym. Stowarzyszenia przejawia się w doświadczeniu osób zaangażowanych w jego działalność, w tym kadr. LGD zatrudnia 2 pracowników biura na pełen etat oraz 4 koordynatorów gminnych. Kierownik biura posiada 6-letnie,
a pracownik biura 2-letnie doświadczenie w obsłudze biura oraz wdrażaniu programu LEADER. Zarówno koordynatorzy gminni, jak i pracownicy biura dobrze znają środowisko lokalne, na co dzień współpracują przedstawicielami wszystkich sektorów. Obszar nowoprzyjętej Gminy Zławieś Wielka jest sukcesywnie asymilowany z pozostałymi Gminami od 2014 roku poprzez organizację wspólnych działań takich jak : konferencje, szkolenia i konkursy.

Operacje realizowane przez LGD Zakole Dolnej Wisły oraz Beneficjentów działań
w ramach wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju na lata 2009-2015 wpłynęły na  rozwój regionu
i obszarów wiejskich, a to głównie za sprawą metody podejścia Leader, integrującej w sobie potencjał trzech sektorów – społecznego, gospodarczego i publicznego. Także zintegrowane podejście do rozwoju obszaru, dążące do efektywnego wykorzystania zasobów ludzkich, kulturowych, przyrodniczych, gospodarczych dało zupełnie nową jakość w rozwoju wsi. Cele określone w LSR ukierunkowane były na konkretne oddziaływanie wpływające na rozwój obszaru LSR i jego mieszkańców:

Cele ogólne, szczegółowe i przedsięwzięcia zrealizowane w ramach LSR na lata 2009-2015

  1. Podniesienie atrakcyjności turystycznej w oparciu o dziedzictwo przyrodniczo-kulturowe Zakola Dolnej Wisły
    1. Stworzenie warunków do rozwoju bogatej i atrakcyjnej oferty turystycznej

Przedsięwzięcie I  - Nowoczesna infrastruktura turystyczna i estetyka wsi

  1. Ochrona i promocja dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego

Przedsięwzięcie II - Edukacja i promocja dziedzictwa Zakola Dolnej Wisły

 

  1. Integracja i aktywizacja społeczności lokalnych
    1. Rozwój tożsamości społeczno-kulturowej mieszkańców wsi

Przedsięwzięcie III - Animacja kulturalna i społeczna mieszkańców Zakola Dolnej Wisły

  1. Tworzenie warunków do zaspokajania potrzeb społecznych, kulturalnych, sportowych i rekreacyjnych

Przedsięwzięcie IV - Nowoczesna infrastruktura społeczna, kulturowa, sportowa
i rekreacyjna

  1. Wspieranie rozwoju gospodarczego obszaru LGD

Przedsięwzięcie VI - Obszar LGD sprzyjający przedsiębiorczości

  1. Rozwój oraz wypromowa-nie produktów lokalnych i tradycyjnych Zakola Dolnej Wisły
    1. Promocja, wsparcie produkcji i przetwórstwa produktów opartych na lokalnych zasobach
       i tradycji

Przedsięwzięcie V - Droga tradycji i smaku Zakola Dolnej Wisły

Dzięki dotychczasowemu doświadczeniu oraz potencjałowi obszaru, jaki wzrósł dzięki działaniom realizowanym przez LGD i Beneficjentów kolejne lata pracy nad poprawą warunków życia mieszkańców Zakola Dolnej Wisły będą obejmowały zagadnienia komplementarne do warunków stworzonych w poprzedniej perspektywie finansowania unijnego w ramach PROW 2007-2013. Ważnym elementem tych działań będzie skupienie się na problemach społecznych wskazanych przez mieszkańców w procesie konsultacji takich jak m.in.: bezrobocie, niski poziom przedsiębiorczości, czy przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu grup defaworyzowanych.

3.2. Reprezentatywność LGD

Charakter LGD „Zakole Dolnej Wisły” określają członkowie Stowarzyszenia, zarówno osoby prawne jak i osoby fizyczne, będące reprezentantami różnych środowisk i sektorów.

W ramach realizacji LSR na lata 2016-2023  LGD „Zakole” zintensyfikuje działania
w kierunku poprawy wielowymiarowej jakości życia mieszkańców na obszarze. Działania te będą odzwierciedleniem potrzeb mieszkańców wyrażonych w konsultacjach społecznych
i opisanych w diagnozie – poprawa zatrudnienia i tworzenia miejsc pracy, przeciwdziałanie ubóstwu
i wykluczeniu społecznemu, rewitalizacja fizyczna, gospodarcza, i społeczna społeczności wiejskich. Grupy defaworyzowane określone na podstawie badań, w tym analizy SWOT,  zostaną objęte pomocą w ramach instrumentu RLKS ze szczególnym naciskiem na aktywizację społeczno-zatrudnieniową. Do grup tych należą:

  • kobiety
  • osoby młode do 40 r. ż.
  • osoby w wieku powyżej 50 r.ż.
  • osoby niepracujące (osoby nieaktywne zawodowo oraz osoby zarejestrowane w PUP)
  • osoby niepełnosprawne (osoby z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności)
  • osoby korzystające ze świadczeń pomocy społecznej

Wdrażając działania ukierunkowane na poprawę sytuacji w zakresie wykluczenia społecznego LGD będzie kładło nacisk na odpowiednie formy komunikacji z mieszkańcami, tak aby dopasować je do warunków panujących w środowisku lokalnym.

 

Korzystając z naszej strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies . Zaktualizowaliśmy naszą politykę przetwarzania danych osobowych (RODO). Więcej o samym RODO dowiesz się tutaj.

Strona korzysta z plików cookie