W ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" można otrzymać dofinansowanie na następujące zadania:

- Różnicowanie działalności w kierunku działalności nierolniczej
- tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw
- odnowa i rozwój wsi
- małe projekty

 

FUNKCJONOWANIE LGD

Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania "Zakole Dolnej Wisły", nabywanie umiejętności i aktywizacja  w latach 2008-2015 w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

____________________________________________________________________________

Działanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Osi IV LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich

"Europa inwestująca w obszary wiejskie"

Realizowane w ramach projektu zadania przyczynią się do efektywnego wdrażania LSR, a tym samym osiągnięcia założonych w niej celów. Zadania będą w całości koordynowane i w części wykonywane przez członków i pracowników LGD.
W ramach projektu wykonane zostaną następujące działania:

1. Koszty bieżące (administracyjne).
W ramach tego zadania zatrudniony zostanie kierownik biura oraz pracownik administracyjny. Zakupiony zostanie sprzęt biurowy oraz pozostałe usługi niezbędne do sprawnego funkcjonowania biura. Prowadzone będzie także doradztwo w zakresie wypełniania wniosków w konkursach ogłaszanych przez LGD. Rezultatem będzie zapewnienie płynnej działalności biura zapewniającej należyte wdrażanie LSR. Kwota przeznaczona na zadanie to 444835,88 zł. Wysokość poszczególnych kosztów mieści się w granicach określonych rozporządzeniem (wynagrodzenie pracowników) i kształtuje się poniżej poziomu średnich kosztów w innych LGD i na zbliżonym poziomie do roku 2010.

2. Informowanie o obszarze objętym LSR, realizacji LSR oraz działalności LGD. 
W ramach zadania zostaną przygotowane materiały informujące o obszarze LGD. Wysokość wydatków na informowanie to kwota 54.000 zł i stanowi, poza wydatkami bieżącymi, największą część kosztów, ponieważ uważamy iż odpowiednia informacja pomoże nam w realizacji poszczególnych celów LSR poprzez odpowiednią promocję wewnętrzną wśród mieszkańców, potencjalnych beneficjentów, oraz zewnętrzną wśród turystów. LGD Zakole cały czas nie jest dostatecznie znane wszystkim mieszkańcom obszaru i nie wszyscy potencjalni beneficjenci działań mają świadomość, że w LGD można aplikować o środki z PROW. Także jeśli chodzi o cel I LSR "Podniesienie atrakcyjności turystycznej..." obszar Zakola jest niedoinwestowany informacyjnie a walory tego obszaru są w Polsce i za granicą nieznane. Rezultatem działania będzie wydanie 15 pozycji poligraficznych takich jak: foldery, ulotki, informatory itp. Rezultaty będą mierzone przy pomocy ankiet, które będą wypełniali tak mieszkańcy obszaru jak i turyści odwiedzający gospodarstwa agroturystyczne.               

3. Szkolenia zespołu biorącego udział we wdrażaniu LSR. 
W ramach operacji przeszkolimy pracowników biura, członków Zarządu i osoby koordynujące wsrażanie LSR. Odpowiednio przeszkolony personel warunkuje sprawne wdrażanie LSR i realizację jej celów. Pula środków na szkolenia to 12.000 zł i stanowi prawie najniższą kwotę w zestawieniu ponieważ staraliśmy się pozyskiwać pracowników już przeszkolonych. Niestety jednak prawo w Polsce zmienia się dynamicznie i dynamicznie też zmieniają się wymagania dotyczące umiejętności pracowników i współpracowników dlatego też mamy nadzieję że kwota którą zapisaliśmy na to działanie w sekcji XIV okaże się wystarczająca. Rezultatem tego działania będzie zrealizowanie 7 zadań o charakterze szkoleniowym. Rezultaty będą mierzone poprzez uzyskanie zaświadczeń z ukończonego szkolenia.     

4. Wydarzenia o charakterze promocyjnym. 
W ramach operacji zorganizujemy cykl imprez promujących obszar LGD Zakole (i jego produkty) lub zapewnicy udział naszych członków w imprezach zewnętrznych (np. Festiwal Smaku w Grucznie, Barwy Lata - Dary Jesieni w Przysieku). Operacja przyczynia się do realizacji przede wszyskim celu 3 LSR "Rozwój oraz wypromowanie produktów lokalnych i tradycyjnych Zakola Dolnej Wisły" oraz celu 1 "Podniesienie atrakcyjności turystycznej w oparciu o dziedzictwo przyrodniczo-kulturowe obszaru Zakola Dolnej Wisły". Budżet na zadanie to 52.152,60 zł. Zajmuje on 2 miejsce pod względem wysokości wydatów ponieważ jego rezultaty pomogą w osiągnięciu dwóch celów głównych LSR (1 i 3) oraz wypromują Lokalną Grupę Działania wśród mieszkańców obszaru co pozwoli na sprawne organizowanie konkursów i wdrażanie LSR. Rezultatem operacji będzie organizacja 9 imprez dla ok. 1100 osób. Rezultaty będą mierzone przy pomocy ankiet monitorujących, list obecności, szacunkowego liczenia uczestników imprezy. 

5. Szkolenie dla lokalnych liderów. 
W ramach zadania zorganizowane zostaną szkolenie z zakresu aplikowania o pomoc w ramach działań Osi IV wdrażanych przez LGD. Zadanie realizuje cel 2 LSR "Integracja i aktywizacja społeczności lokalnych". Będziemy aktywizowali mieszkańców w kierunku samodzielnego rozwiązywania problemów wsi przy pomocy środków PROW. Założony poziom finansowania (8.000 zł) zapewni nam odpowiednie przygotowanie beneficjenów do aplikowania o środki z PROW. Rezultatem zadania będzie zorganizowanie 5 szkoleń dla ok. 100 osób. Rezultatem zadania będzie także zwiększenie wiedzy mieszkańców Zakola w zakresie aplikowania o środki z Małych Projektów. Rezultaty mierzone będą przy pomocy ankiet wypełnionych przed i po szkoleniu.                

UWAGA!!!

Lokalna Grupa Działania "Zakole Dolnej Wisły" w ramach realizacji projektu pn."Wykorzystanie dziedzictwa kulturalno-przyrodniczego obszaru Zakola Dolnej Wisły."
Schemacie II Pilotażowego Programu LEADER+ świadczy bezpłatne usługi doradcze w zakresie przygotowania projektów inwestycyjnych o charakterze zbieżnym z celami Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich.

ZAPRASZAMY WSZYSTKIE ZAINTERESOWANE OSOBY I PODMIOTY Z TERENU FUNKCJONOWANIA LGD "Zakole Dolnej Wisły", z terenu gmin:

  • Dąbrowa Chełmińska, 
  • Unisław, 
  • Pruszcz 
  • Kijewo Królewskie.
Jest to program Unii Europejskiej, który powstał na początku lat 90-tych XX wieku, aby przeciwdziałań narastającym problemom wsi europejskich: zagrożeniami wywołanymi rozwojem masowej ekstensywnej produkcji rolnej ? zmniejszaniem liczby gospodarstw rolnych (zwłaszcza tych małych rodzinnych), stopniowym wyludnianiem obszarów wiejskich, zanikaniem tradycji i wartości krzewionych od wieków przez społeczności wiejskie. Rosnąca przepaść między wsią a miastem zrodziła konieczność wsparcia rozwoju obszarów wiejskich ze środków Unii Europejskiej. W ten sposób powstała inicjatywa LEADER. Nazwa LEADER jest skrótem francuskiej nazwy programu Liaison Entre Actions de Development de l?Economie Rurale, która oznacza związki między działaniami na rzecz rozwoju gospodarczego wsi, czyli współpracę między różnymi podmiotami działającymi na wsi lub na rzecz rozwoju wsi i jej mieszkańców.
 

W roku 1991 rozpoczęto wdrażanie nowej metody polegającej na wieloaspektowym rozwoju wsi jako miejsca, nie tylko produkcji rolnej, ale także rozwoju innych gałęzi gospodarki, dobrego miejsca do życia, zachowania bogactwa przyrodniczego i kulturowego. Nowością tego podejścia było także szerokie zaangażowanie samych mieszkańców w rozwój swojej ?małej ojczyzny?.

Ta nowa forma działania, przy wsparciu finansowym z budżetu UE szybko przyniosła oczekiwane efekty, okazała się skuteczną metodą przeciwdziałania problemom wsi.
 

Metoda programu może być skuteczna kiedy stosowane są zasady LEADER:

1. Oddolne podejście ? pomysły wspólnego działania, wpływania na rozwój danego obszaru mają wychodzić od samych mieszkańców ? ?lokalnych liderów?;
 
2. Osoby zaangażowane w kreowanie wizji rozwoju obszaru działają na zasadach partnerskich, włączając w planowanie i realizację przedstawicieli trzech sektorów: społecznego, publicznego i gospodarczego, którzy organizują się w Lokalne Grupy Działania;
 
3. Zintegrowane podejście ? przejawia się w łączeniu działań, zasobów i możliwości rozwojowych przedstawicieli różnych sektorów. Działania dotąd rozproszone zaczynają się uzupełniać, stymulować;
 
4. Podejście terytorialne ? polega na szukaniu obszarów spójnych pod względem geograficznym, gospodarczym, historycznym, kulturowym, przyrodniczym mikroregionów (a nie jednostek administracyjnych) i budowaniu dla nich lokalnych strategii działania uwzględniających ich specyfikę;
 
5. Innowacja ? eksperymentowanie, poszukiwanie nowych skutecznych rozwiązań i metod zintegrowanego i zrównoważonego rozwoju;
 
6. Lokalne finansowanie i zarządzanie ? oznacza tyle, że po środki finansowe na rozwój, na realizację lokalnych strategii dostają partnerstwa, grupy osób współpracujących na rzecz rozwoju swojej ?małej ojczyzny?;
 
7. Tworzenie sieci i współpraca pomiędzy partnerstwami - wspólne projekty, wymiana doświadczeń na skalę regionalną i międzynarodową stymuluje rozwój i innowację, a także zwiększa siłę oddziaływania podejścia typu LEADER.
 
Inicjatywa Wspólnotowa LEADER została stworzona i zastosowana jako swoisty eksperyment, jednak szybko znalazła wielu zwolenników i wyzwoliła ogromny potencjał w mieszkańcach wsi europejskiej. Obecnie jest szeroko stosowana w wielu regionach europejskich i przynosi widoczne rezultaty trwałego, zintegrowanego rozwoju obszarów wiejskich. W krajach starej ?15? Unii Europejskiej działają 892 Lokalne Grupy Działania w ramach 73 programów. W dziewięciu krajach są to programy krajowe, a w sześciu - programy przygotowane i obsługiwane przez władze regionalne.
 
Polska weszła do Unii Europejskiej w 2004 roku, w związku z tym Program LEADER+ "wystartował" w formie pilotażu i spotkał się z ogromnym zainteresowaniem społeczności wiejskich. Pierwszy etap realizacji programu LEADER polegał na zbudowaniu partnerstw, czyli Lokalnych Grup Działania na terenach wiejskich.
 
Polska weszła w struktury Unii Europejskiej w 2004 roku, kiedy już był realizowany Program LEADER+ (okres 2000 ? 2006) i tylko dzięki zabiegom i staraniom wielu instytucji i organizacji zaangażowanych w rozwój obszarów wiejskich doszło do jego realizacji w formie Pilotażowego Programu LEADER+. Instytucją odpowiedzialną za kształt tego działania jest Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, natomiast wdrażaniem zajmuje się Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa (FAPA).
 
Pilotażowy Program LEADER + został podzielony na dwa etapy ? schematy. Pierwszy z nich realizowany na przełomie 2005 i 2006 roku miał za zadanie przygotowanie społeczności lokalnych do wspólnego działania, do zbudowania ram organizacyjnych w formie Lokalnych Grup Działania.
 
Mieszkańcy wsi, którzy chcą działać w nurcie LAEDER muszą wpierw poznać i zrozumieć jego zasady, a następnie nauczyć się działać na zasadach partnerskich, realizować wspólne projekty angażujące przedstawicieli trzech sektorów: społecznego, gospodarczego i publicznego. Jest nowa forma działania polegającą na kompleksowym spojrzeniu na dany obszar, nie przez pryzmat swojej wsi czy gminy, swojej instytucji czy firmy ale znacznie szerzej, uwzględniając potrzeby szerszej społeczności i znacznie większe możliwości rozwojowe. Dlatego w ramach działania PPL+ w pierwszym schemacie środki zostały przeznaczone na zbudowanie struktury LGD oraz Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich. LGD mogło przyjąć formę fundacji, stowarzyszenia, bądź związku stowarzyszeń. O wsparcie finansowe procesu tworzenia LGD mogły się ubiegać w I Schemacie samorządy gmin wiejskich i miejsko-wiejskich lub ich związki, osoby prawne: fundacje, stowarzyszenia i ich związki oraz organizacje pozarządowe. Pilotażowy Program LEADER + był realizowany na terenie gmin wiejskich lub wiejsko-miejskich, na obszarze zamieszkałym przez 10 do 100 tys mieszkańców (obszar co najmniej jednej gminy). Do I schematu przystąpiło 174 beneficjentów. W tym schemacie nie uczestniczyła żadna z gmin, które potem utworzyły LGD Zakole Dolnej Wisły.

W ramach II schematu Pilotażowego Programu Leader + będziemy realizowali projekt "Wykorzystanie dziedzictwa kulturalno-przyrodniczego obszaru Zakola Dolnej Wisły". Projekt ten składa się z 11 podprojektów. Wszystkie osoby zainteresowane współrealizacją bądź działaniami w ramach tych projektów proszone są o kontakt z niżej wymienionymi osobami.

1. Ożywienie świetlic wiejskich jako centrów kulturalnych wsi - Teresa Matuszewska, gm. Unisław, tel. 056 686 61 76, e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

2. Agroturystyka jako możliwość rozwoju gospodarstwa wielofunkcyjnego - wyjazdy studyjne, seminaria - Jerzy Tomkiewicz, gm. Dąbrowa Chełmińska, tel. 052 38 16 152, e-mail:This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

3. Uprawa roślin energetycznych - seminaria promujące alternatywne i ekologiczne źródła energii wśród rolników i innych mieszkańców LGD ? Sebastian Kendra, gm. Pruszcz, tel. 052 56 28 672, e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

4. Przygotowanie dokumentacji pod inwestycje służące poprawie jakości życia mieszkańców w zakresie życia kulturalno-społecznego ? Marek Chojnacki, gm. Unisław, tel. 056 686 60 06, e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

5. Wydanie kalendarza imprez kulturalno-sportowych z terenu działania LGD ZDW - Barbara Paczka, gm. Pruszcz, tel. 052 562 87 17, e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

6. Cykl biesiad międzygminnych - Barbara Gandziarowska, gm. Dąbrowa Chełmińska, tel. 052 381 60 05, e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

7. Przeprowadzenie szkoleń z zakresu metod uprawy, przetwórstwa i sprzedaży produktów lokalnych - Mariola Epa, KPODR w Przysieku, tel. 056 611 09 20, e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

8. Tradycyjne uprawy w rejonie zakola Dolnej Wisły zachowanie tradycji i wykorzystywanie w celu pozyskiwania dodatkowych źródeł dochodu mieszkańców wsi (wyjazdy studyjne, szkolenia) ? Robert Gonia, Zespół Parków Krajobrazowych Chełmińskiego i Nadwiślańskiego, tel. 052 33 15 000, e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

9. Promocja produktów lokalnych pod szyldem zastrzeżonego znaku towarowego "Produkt z Zakola Dolnej Wisły" - Krzysztof Nowacki, gm. Kijewo Królewskie, tel. 056 676 44 36, e-mail:This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

10. Przeprowadzenie inwentaryzacji zasobów dziedzictwa przyrodniczego, kulturowego oraz historycznego i dokonanie ich waloryzacji pod kątem rozwoju turystyki ? Robert Gonia, Zespół Parków Krajobrazowych Chełmińskiego i Nadwiślańskiego, tel. 052 33 15 000, e-mail:This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

11. Opracowanie i wydanie przewodnika, mapy i strony internetowej promującego atrakcje obszaru LGD ZDW - Krzysztof Nowacki, gm. Kijewo Królewskie, tel. 056 676 44 36, e-mail:This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.


DORADZTWO
Świadczymy również BEZPŁATNE USŁUGI DORADCZE w zakresie przygotowywania projektów inwestycyjnych o charakterze zbieżnym z celami Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich.
 
Page 104 of 112

Korzystając z naszej strony, wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies . Zaktualizowaliśmy naszą politykę przetwarzania danych osobowych (RODO). Więcej o samym RODO dowiesz się tutaj.

Strona korzysta z plików cookie